pl en de es fr
Argox Eco EnergiaAktualności z rynku doradztwa energetycznego
W dniu dzisiejszym wznowiono nabór wniosków do Programu Czyste Powietrze
21.01.2019
Od poniedziałku 21 stycznia 2019 r. znów można składać wnioski o dofinansowanie w ramach programu Czyste Powietrze.

Kluczowe zmiany w programie Czyste Powietrze od 2019 roku:

Z uwagi na wprowadzenie do systemu prawnego nowej ulgi podatkowej - tzw. ulgi termomodernizacyjnej, która ma stanowić uzupełnienie działań realizowanych w ramach programu priorytetowego Czyste powietrze, zachęcającego do docieplania jednorodzinnych budynków mieszkalnych, w programie dokonano zmiany zasad naliczania wysokości dotacji. W sytuacji, gdy wnioskodawcy mają możliwość prawną otrzymania zwrotu z tytułu stosowania ulgi termomodernizacyjnej, dotacja w ramach programu udzielana będzie w mniejszym wymiarze, uwzględniającym możliwość uzyskania ulgi. W związku z powyższym istotnym zmianom uległ ust. 7.2 „Intensywność dofinansowania” programu priorytetowego Czyste powietrze.

Rozszerzono grupę beneficjentów o osoby fizyczne, posiadające prawo własności lub będące współwłaścicielami wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu z wyodrębnioną księgą wieczystą, z zastrzeżeniem, że lokal został wyodrębniony do 01.01.2019 r. Dla tych Beneficjentówmaksymalna wartość kosztów kwalifikowanych, od których liczona jest wysokość dotacji, będzie wyznaczana w oparciu o wydzielony lokal mieszkalny. Jednocześnie dodano zapis do kosztów kwalifikowanych, określający, że koszty poniesione na przedsięwzięcie w lokalu mieszkalnym, który został wyodrębniony po 01.01.2019 r. z istniejącego jednorodzinnego budynku mieszkalnego, są kwalifikowane w ramach maksymalnej wartości kosztów kwalifikowanych przypadającej na cały budynek.

Dokonano zmiany definicji związanej z rozpoczęciem przedsięwzięcia na: „Rozpoczęcie przedsięwzięcia rozumiane jest jako poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego związanego z realizacją przedsięwzięcia i może nastąpić: od 01.01.2018 r. lecz nie wcześniej, niż 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie dla wniosków złożonych do 30.06. 2019 r., nie wcześniej niż złożenie wniosku o dofinansowanie, jeśli wniosek składany jest od 01.07.2019 r., z wyłączeniem dokumentacji projektowej i audytu energetycznego, które mogą być wykonane wcześniej.

W punkcie 6.7 programu priorytetowego Czyste powietrze zmodyfikowano katalog kosztów kwalifikowanych, zapewniając zgodność zapisów z wyżej wymienionym rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Wydłużono okres karencji w spłacie rat kapitałowych. Karencja może wynosić do 12 miesięcy od daty zakończenia realizacji przedsięwzięcia.

Warunek dopuszczenia montażu kotła na węgiel wyłącznie, gdy nie ma możliwości podłączenia do sieci ciepłowniczej lub gazowej został rozszerzony na wszystkie kotły na paliwo stałe (również biomasę). Zmiana ta wejdzie w życie od 01.07.2019 r.

Doprecyzowano niektóre elementy wymagań technicznych, określonych w załączniku 1 do programu priorytetowego.

Uproszczona została procedura oceny wniosków o dofinansowanie. W szczególności zrezygnowano z wymogu wizytacji dopuszczającej i jej pozytywnego wyniku jako warunku przyznania dofinansowania. Ponadto zrezygnowano z bezwzględnego obowiązku przeprowadzania wizytacji końcowej. Wizytacji końcowej podlegać będą wszystkie przedsięwzięcia realizowane w całości lub w część siłami własnymi i nie mniej niż 15% zadań zakończonych wybranych na podstawie próby określonej według zasad obowiązujących w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.


Czasowe wstrzymanie naboru wniosków do Programu Czyste Powietrze
02.01.2019
Od dnia 1 stycznia 2019 r. czasowo wstrzymano naboru wniosków o dofinansowanie w ramach Programu Priorytetowego Czyste Powietrze. Nabór wniosków o dofinansowanie ma zostać wznowiony niezwłocznie po aktualizacji zasad Programu Priorytetowego oraz dostosowaniu systemów informatycznych obsługi Programu do zmian w prawie, wynikających z wejścia w życie ustawy z dnia 9 listopada 2018 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2018 roku poz. 2246).


Cele energetyczne UE
13.11.2018
Parlament Europejski we wtorkowym głosowaniu potwierdził porozumienia ws. celów energetycznych osiągnięte w czerwcu z krajami członkowskimi w ramach Rady UE. Zakładają one m. in. 32,5% wzrost efektywności energetycznej w UE do 2030 r. i udział źródeł odnawialnych w unijnym zużyciu energii na poziomie co najmniej 32 proc.
Porozumienie dotyczące efektywności energetycznej przyjęto 434 głosami za, przy 104 przeciw i 37 wstrzymujących się. Porozumienie w sprawie odnawialnych źródeł energii przyjęto 495 głosami za, przy 68 przeciw i 61 wstrzymujących się.
Do 2030 r. efektywność energetyczna w UE musi poprawić się o 32,5%, podczas gdy udział energii ze źródeł odnawialnych powinien wynosić co najmniej 32% końcowego zużycia brutto w UE.
Zdaniem Parlamentu Europejskiego dzięki zwiększeniu efektywności energetycznej Europejczycy będą mogli zmniejszyć swoje rachunki za energię. Ponadto Europa zmniejszy swoją zależność od zewnętrznych dostawców ropy naftowej i gazu, poprawi lokalną jakość powietrza i będzie chronić klimat.
Po raz pierwszy państwa członkowskie będą również zobowiązane do ustanowienia specjalnych środków w zakresie efektywności energetycznej na rzecz osób dotkniętych ubóstwem energetycznym.
Państwa członkowskie będą musiały również zapewnić obywatelom możliwość samodzielnego wytwarzania energii odnawialnej na własne potrzeby oraz magazynowania i sprzedaży nadwyżki produkcji.
Do 2030 roku co najmniej 14% paliw wykorzystywanych w transporcie będzie musiało pochodzić ze źródeł odnawialnych. Biopaliwa pierwszej generacji (chodzi o sytuację, w której grunty, na których znajdują się łąki lub lasy, zostają przestawione na produkcję żywności, co zwiększa emisje dwutlenku węgla) od 2030 roku nie będą już wliczane do celów UE w zakresie energii odnawialnej.


Ulga termomodernizacyjna od 2019 roku
19.09.2018
Od stycznia 2019 roku ma zacząć obowiązywać nowa ulga termomodernizacyjna na wydatki związane z ociepleniem domów jednorodzinnych i wymianą starych kotłów grzewczych. Od dochodu można będzie odliczyć do 53 tys. zł przez okres 3 lat.
Na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów został opublikowany Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uwzględnia on wprowadzenie nowej ulgi podatkowej, która ma obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku, a dotyczyć wydatków poniesionych na efektywną termomodernizację jednorodzinnych budynków mieszkalnych, stanowiących własność podatnika.
Celem wprowadzenia ulgi przez rząd jest poprawa jakości powietrza, a przede wszystkim ograniczenie smogu. Premia termomodernizacyjna, stanowiąca rozszerzenie programu „Czyste powietrze”, ma być zachętą podatkową dla osób, które sfinansują przedsięwzięcie termomodernizacyjne bez udziału środków publicznych.
Ulga termomodernizacyjna jest instrumentem podatkowym, polegającym na odliczeniu od dochodów (przychodów) wydatków związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w jednorodzinnych budynkach mieszkalnych. Oznacza to, że państwo zrezygnuje z części podatku od osób, które podejmą się działań mających na celu względy ekologiczne.
Przy czym wprowadzono wymóg, zgodnie z którym odliczeniu mogą podlegać jedynie wydatki określone w

audycie energetycznym

. Ponadto przedsięwzięcie ma zostać ukończone w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym sporządzono audyt energetyczny.
Premia termomodernizacyjna, czyli odliczenie od dochodu, wynosić będzie 23% poniesionych wydatków. Przy czym wprowadzono ograniczenie kwotowe, zgodnie z którym ulga nie może przekroczyć 53 tys. zł, bez względu na liczbę realizowanych przedsięwzięć w poszczególnych latach. Oznacza to że, podatnik będzie mógł skorzystać z ulgi w przypadku poniesienia wydatków do wysokości niemal 230,5 tys. zł.
Do odliczenia wydatków mają prawo wyłącznie właściciele domów jednorodzinnych, którzy w całości zrealizują przedsięwzięcie. Audyt energetyczny może określać kilka jego wariantów, jednak ten warunek uznaje się za spełniony, jeśli podatnik zrealizuje jeden z nich. Zatem ulgą objęte są te wydatki, które gwarantują uzyskanie zamierzonego efektu termomodernizacyjnego.
Z ulgi termomodernizacyjnej mogą skorzystać podatnicy podatku PIT opłacający podatek.
według skali podatkowej,
- 19% stawki podatku oraz
- opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Dodatkowo adresatami nowych przepisów są osoby, które posiadają akt własności (właściciel lub współwłaściciel) jednorodzinnych budynków mieszkalnych oraz zdecydują się na przeprowadzenie przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Oznacza to, że z ulgi nie skorzystają właściciele mieszkań oraz nie będzie ona stosowana w przypadku bloków czy zabudowy szeregowej.
Ulgą nie zostaną również objęte osoby, które skorzystały z innej pomocy państwa na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, m.in. z dotacji w ramach programów realizowanych przez NFOŚiGW


Nabór wniosków w programie "Czyste powietrze" rozpoczyna się 19 września
17.09.2018
Nabór wniosków w programie "Czyste powietrze" rozpoczyna się 19 września.
Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) przyjmować będą wnioski w formie elektronicznej oraz papierowej.
Warunek podstawowy
Dla budynków istniejących: wymiana starego pieca/kotła na paliwo stałe na nowe źródło ciepła spełniające wymagania programu. .
Dla budynków nowo budowanych: zakup i montaż nowego źródła ciepła spełniającego wymagania programu. .
Warunki dofinansowania
Maksymalne koszty kwalifikowane, od których jest liczona wysokość dotacji - 53 tys. zł.
Minimalna wartość kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia - 7 tys. zł.
Oprocentowanie zmienne pożyczki - nie więcej niż WIBOR 3M +70 punktów bazowych, ale nie mniej niż 2% rocznie.
Planowany okres spłaty pożyczki: do 15 lat.
Możliwa karencja (zwłoka) w spłacie: nie dłużej niż do zakończenia realizacji przedsięwzięcia.
Okres realizacji przedsięwzięcia: do 24 miesięcy od daty zawarcia umowy o dofinansowanie, lecz nie później, niż do 30.06.2029 r.
Dofinansowaniu podlegają przedsięwzięcia rozpoczęte nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowywanie.
Przedsięwzięcie nie może zostać zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie. Data zakończenia realizacji będzie potwierdzona w protokole końcowym.


Nowelizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii
30.06.2018
Prezydent podpisał zmianę ustawy o odnawialnych źródłach energii, Jedną z najbardziej oczekiwanych zmian zapisanych w nowelizacji jest usunięcie wątpliwości interpretacyjnych dotyczących sposobu opodatkowania wiatraków podatkiem od nieruchomości.
- Nowelizacja ustawy o OZE ma pomóc w przybliżeniu się do wypełnienia krajowego celu OZE na rok 2020.
- Nowe przepisy m.in. regulują kwestie budowy i podatków od wiatraków.

Resort energii zapewnia, że po uchwaleniu ustawy, chce jak najszybciej przystąpić do prac nad kolejnym projektem nowelizacji, która przyśpieszy rozwój polskich odnawialnych źródeł energii.
Celem ustawy jest - w pierwszej kolejności - zapewnienie zgodności przepisów ustawy OZE z regulacjami dotyczącymi pomocy publicznej. Dodatkowo, ustawa ma zapewnić zgodność przyjętych w niej definicji z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych.
Jedną z najbardziej oczekiwanych zmian zapisanych w nowelizacji jest usunięcie wątpliwości interpretacyjnych dotyczących sposobu opodatkowania wiatraków podatkiem od nieruchomości. W tej chwili przepisy pozwalają na obłożenie tym podatkiem zarówno części budowlanej, jak i technicznej wiatraka. Są jednak na tyle niejasne, że gminy w różny sposób interpretują prawo i w rezultacie w niektórych gminach podatek jest wyższy, a w innych niższy. Ustawa zakłada ujednolicenie przepisów wstecznie, od 1 stycznia 2018 r. w brzmieniu bardziej korzystnym dla podatnika - opodatkowana ma być tylko część budowlana.
Nowelizacja ustawy o OZE ma pomóc w przybliżeniu się do wypełnienia krajowego celu OZE na rok 2020.
Ustawa przewiduje wydłużenie do połowy 2021 r. czasu na budowę i uruchomienie elektrowni wiatrowych, które mają ważne pozwolenia na budowę, a nie spełniają wymogów tzw. ustawy odległościowej.
Wśród zmian wprowadzonych w Sejmie do rządowego projektu znalazła się m.in. definicja drewna energetycznego. Głosi ona, że jest to surowiec drzewny, który ze względu na cechy jakościowo-wymiarowe ma obniżoną wartość techniczną i użytkową, uniemożliwiającą jego przemysłowe wykorzystanie, a także surowiec drzewny stanowiący biomasę pochodzenia rolniczego. Szczegółowe cechy drewna energetycznego ma określić w rozporządzeniu minister środowiska.
Kolejną z przyjętych zmian o charakterze merytorycznym jest zapis dotyczący warunków modernizacji istniejących wiatraków. Nowelizacja znosi zakaz modernizacji istniejących turbin wiatrowych, niespełniających warunków wprowadzonej w 2016 r. tzw. ustawy odległościowej. Taki wiatrak teraz będzie można zmodernizować, pod warunkiem, że nie zwiększy to jego oddziaływania na środowisko oraz - to dodatkowy warunek wprowadzony w Sejmie - nie wzrośnie jego moc zainstalowana.

Zmiany jakie wprowadza ustawa:

1) wprowadza zmiany definicji, zmierzające do zwiększenia mocy zainstalowanej w mikroinstalacjach do 50 KW. Natomiast mała instalacja ma cechować się mocą zainstalowaną większą niż 50 KW i mniejszą niż 500 KW. Ponadto, katalog definicji został rozszerzony m.in. o definicję biomasy pochodzenia rolniczego, biowęgla, toryfikatu, stałej ceny zakupu oraz modernizacji, umożliwiając wytwórcom uzyskanie pomocy publicznej dla istniejącej instalacji OZE. Zmodyfikowano także definicję spółdzielni energetycznej w zakresie ustanowienia obszaru działania oraz charakterystyki spółdzielni. Ustawa wprowadza definicję modernizacji;
2) doprecyzowuje elementy zbiorczego raportu rocznego Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki;
3) wprowadza zmiany zasad systemu aukcyjnego;
4) likwiduje niepotrzebne elementy zawarte w oświadczeniach składanych przez wytwórców energii w instalacjach OZE;
5) wprowadza zmiany zasady wsparcia OZE poprzez wprowadzenie, obok systemu aukcyjnego, nowych rozwiązań dla wytwórców energii ze źródeł odnawialnych przeznaczonych dla mikroinstalacji i małych instalacji OZE, wykorzystujących stabilne i przewidywalne źródła energii (hydroenergia, biogaz, biogaz rolniczy);
6) wprowadza możliwość łączenie źródeł energii w ramach jednego lub kilku wyprowadzeń mocy;
7) zmienia zasady opodatkowania elektrowni wiatrowych (zmiana definicji budowli w ustawie - Prawo budowlane oraz definicji elektrowni wiatrowej w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych).

Ustawa, zgodnie z art. 17, ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
1) części przepisów dotyczących instalacji odnawialnych źródeł energii, które wejdą w życie z dniem 1 lipca 2018 r. (art. 1 pkt 1 lit. c, pkt 15 lit. b, pkt 16, 25, 26, pkt 29 lit. d tiret drugie, pkt 33 lit. e w zakresie dodawanego art. 74 ust. 9, pkt 34 lit. b, pkt 50 i 51 omawianej ustawy);
2) przepisów wpływających na wymiar podatku od nieruchomości, które wejdą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, mocą od dnia 1 stycznia 2018 r. (art. 2 pkt 1 i 6 oraz art. 3 pkt 1 omawianej ustawy).


Archiwum wiadomości
Strony archiwalne

Copyright © 2009 Argox Eco Energia Tworzenie stron www.stronki.pl